LO QUE SON LAS EMOCIONES SEGÚN LOS ESTOICOS Y COMO CONTROLALAS.

 


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Lo que son las emociones según los estoicos y como controlalas.

William Godoy

¿Vós nunca se puso gritar ou diciendo dalgu que nun quería dicir, nel calor d’un momento de rabia? ¿Ou yá se arrinpintíu profundamente por una actitú embrasinada? La rabia ye una emoción intensa y poderosa, que pué apañanos rápidamente y llevanos a facer cousas, que depués nos arrepentimos.

Los estoicos tamién lo consideraban asina. Séneca, un filósofu romanu que ñacíu nel añu 4 a.n.e, escribíu una llibru sobre la ira nel que describe la rabia cumo una “pequeiña lloucura”, pos una persona tomada por esta, queida “desprovista d’autocontrol (…)”, entestadamente absorta en que querer escomenzar a facer, chamarugu ante la razón y el conseyu, excitada por causas insignificantes, desapárase de lo que ye verdadeiru y xustu, amparándose nuna peiña que s’esmorona a cachos sobre esas mesmas cousas citadas, qu’aplasta”.

Delantre d’un fenómenu tan poderosu, ye natural perguntanos: ¿por qué sintimos estas emociones tan fuertes? ¿Y más importante: será qué podemos controlar esas emociones y evitar las suas sarracinas consecuencias? Vamos ver lo que los estoicos tienen que dicir.

Cumo los estoicos definen la emoción.

Pa los estoicos, las emociones, incluyendo, incluyendo la rabia, nun son reacciones automáticas ou inevitables. En verdá, estas ruchan cumo resultáu d’un procesu qu’envuelve la participación de la nuesa mente. Séneca, en sou llibru Sobre la Ira, esperpeja que la formación d’una emoción pasa por diferentes estadios, escomenzando por un movimientu inicial involuntariu hasta llegar al descontrol total.

El primer movimientu ye un estadiu inicial, cuando la mente reacciona de forma involuntaria frente a lo qu’acontez. Ye cumo un reflexu. Aberrunta que dalguien choca con fuerza contigo nel corredor de la escuela, d’un xeitu bruscu y aparentemente rudu. Na hora, sou cuerpu responde automáticamente: sicasi vós, siente un impactu físicu, los sous músculos tensiónanse ou el sou corazón acelérase. Neste momentu, on nun habría analís racional de lo qu’acontez –ye solo una reacción natural y inmediata al eventu-.

El segundu estadiu acontez cuando la mente escomienza interpretar lo que acabou d’acontecer.

El segundu estadiu acontez cuando la mente escomienza interpretar lo que acabóu de suceder. Ye equí vós escomienza a pensar: ¿Eso qu’acontez fúi erráu? ¿Precisou reaccionar? Nese momentu, el xuiciu sucede. Vos pué finar, por exemplu, que la persona me endiñóu ensin querer, porque estaba distraída, ou pué pensar qu’l xestu fúi intencional, quicias hasta irrespetuosu. ¿Será qu’esa persona nun le gustou?, ¿Será qu’ella quierme provocar o faltame’l respetu? En muchas situaciones, ese tiempu pasa pola cabeza, especialmente si cuidamos qu’estamos siendo chungaos ou atracaos.

En función d’ese pescudu, del tercer estadiu pué surdir: la emoción descontrolada. Si vós decide qu’el endiñu fúi provocación ou un esparaban ofensivu, la sua mente da total asentimientu a esa consideración, y la rabia se instala. Ese ye’l momentu en que la emoción toma’l control, y muchas veces, acabamos actuando de forma impulsiva: devolviendo’l emburrión, aturriando ou arrecadando griesca. Pa los estoicos, ye nese estadiu que la emoción deixa de ser una reacción y se torna un problema, pos esta domina la razón y llévanos a actitudes de las que podemos arrapacianos depués.

Cúmo “controlar” las emociones.

Cuando pescudamos en “controlar las emociones”, muchas veces cuidamos qu’eso significa lluchar contra dalgu instintivu ou silvestre, cumo si hubiese un animal feroz drentu de nós, que precisa ser amansiáu. Esta ideya ye mui común y extendida, mas pa los estoicos, esta nun representa lo que rialmente acontez. Según estos, las emociones nun son fuerzas irracionales que ruchan de la nada, ni precisan ser reprimidas ou contadas. Pol contrariu, estas son el resultáu directu de cumo pensamos y valoramos las condiciones del nuesu alredor.

Ye importante remembrar que la emoción pa los estoicos nun ye solo una reacción involuntaria. El movimientu inicial – esa sorpresa ou l’aceleración del corazón delantre de dalgu que nos sorprende- ye solo l’escomienzu. La verdadeira emoción xurde cuando asociamos a ese movimientu, un xuiciu, un consideración sobre lo que sucede. Siempre que sentimos una emoción, cumo rabia, tristura ou miedu, existe una consideración por tras d’esta que lo sobriza.

Vamos pescudar nel exemplu que vimos enantes: dalguien choca con vós, con xixa nel corredor de la escuela. D’iniciu, el sou cuerpu reacciona automáticamente al impactu, vós siente la tensión nos músculos y quiciás un leve incomodu. Ese ye un movimientu inicial qu’acontez d’un xeitu involuntariu. Mas lo qu’acontez depués ye lo que rialmente importa. Ye nese momentu que la mente escomienza valorar la situación: “¿Fúi a petu?”, “¿Esa persona está enciscando?”, “¿Será qu’esta, está tentándome faltar al respetu?

Si vós cuida qu’el xestu tenta encismar, la rabia rápidamente s’instala, llevando a una reacción impulsiva. Por outru llau, tamién pué valorar la situación d’outru xeitu: “Tal vé sia un accidente”, “Pué ser una gayola ou una priesa”.Esta crase de pensamientu aminora’l impactu emocional, y la rabia nun se desendolca.

Ye por eso que, pa los estoicos, “controlar las emociones” significa deprender valorar las situaciones d’un modu diferiente. Si las emociones nacen de los pensamientos, podemos mudalas al mudar el xeitu de cumo interpretamos lo que sucede al nuesu alredor. Asina, controlar las emociones nun ye reprimir lo que sentimos, mas si trasformar los pensamientos que alimentan esas emociones, usando la razón cumo empuntión.

Los estoicos acreditaban que, anque’l primer movimientu sia inevitable, nós tenemos el poder d’actuar durgante’l xuiciu y definir que crase d’emoción debe ruchar d’un determináu acontecimientu. A la final, lo que rialmente importa nun ye lo que acontez, mas si que ye lo que pensamos, sobre lo qu’acontez.

Referencias:

SÊNECA. Sobre a Ira. São Paulo: Montecristo Editora, 2018.

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