LO QUE SON LAS EMOCIONES SEGÚN LOS ESTOICOS Y COMO CONTROLALAS.
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Lo que son las emociones según los estoicos y como controlalas.
William Godoy
¿Vós nunca se puso gritar ou diciendo dalgu que nun
quería dicir, nel calor d’un momento de rabia? ¿Ou yá se arrinpintíu
profundamente por una actitú embrasinada? La rabia ye una emoción intensa y
poderosa, que pué apañanos rápidamente y llevanos a facer cousas, que depués nos
arrepentimos.
Los estoicos tamién lo consideraban asina. Séneca, un
filósofu romanu que ñacíu nel añu 4 a.n.e, escribíu una llibru sobre la ira nel
que describe la rabia cumo una “pequeiña lloucura”, pos una persona tomada por
esta, queida “desprovista d’autocontrol (…)”, entestadamente absorta en que
querer escomenzar a facer, chamarugu ante la razón y el conseyu, excitada por
causas insignificantes, desapárase de lo que ye verdadeiru y xustu, amparándose
nuna peiña que s’esmorona a cachos sobre esas mesmas cousas citadas,
qu’aplasta”.
Delantre d’un fenómenu tan poderosu, ye natural
perguntanos: ¿por qué sintimos estas emociones tan fuertes? ¿Y más importante:
será qué podemos controlar esas emociones y evitar las suas sarracinas consecuencias?
Vamos ver lo que los estoicos tienen que dicir.
Cumo los estoicos definen la emoción.
Pa los estoicos, las emociones, incluyendo, incluyendo
la rabia, nun son reacciones automáticas ou inevitables. En verdá, estas ruchan
cumo resultáu d’un procesu qu’envuelve la participación de la nuesa mente.
Séneca, en sou llibru Sobre la Ira, esperpeja que la formación d’una emoción
pasa por diferentes estadios, escomenzando por un movimientu inicial
involuntariu hasta llegar al descontrol total.
El primer movimientu ye un estadiu inicial, cuando la
mente reacciona de forma involuntaria frente a lo qu’acontez. Ye cumo un
reflexu. Aberrunta que dalguien choca con fuerza contigo nel corredor de la
escuela, d’un xeitu bruscu y aparentemente rudu. Na hora, sou cuerpu responde
automáticamente: sicasi vós, siente un impactu físicu, los sous músculos
tensiónanse ou el sou corazón acelérase. Neste momentu, on nun habría analís
racional de lo qu’acontez –ye solo una reacción natural y inmediata al eventu-.
El segundu estadiu acontez cuando la mente escomienza
interpretar lo que acabou d’acontecer.
El segundu estadiu acontez cuando la mente escomienza
interpretar lo que acabóu de suceder. Ye equí vós escomienza a pensar: ¿Eso
qu’acontez fúi erráu? ¿Precisou reaccionar? Nese momentu, el xuiciu sucede. Vos
pué finar, por exemplu, que la persona me endiñóu ensin querer, porque estaba
distraída, ou pué pensar qu’l xestu fúi intencional, quicias hasta
irrespetuosu. ¿Será qu’esa persona nun le gustou?, ¿Será qu’ella quierme
provocar o faltame’l respetu? En muchas situaciones, ese tiempu pasa pola
cabeza, especialmente si cuidamos qu’estamos siendo chungaos ou atracaos.
En función d’ese pescudu, del tercer estadiu pué
surdir: la emoción descontrolada. Si vós decide qu’el endiñu fúi provocación ou
un esparaban ofensivu, la sua mente da total asentimientu a esa consideración,
y la rabia se instala. Ese ye’l momentu en que la emoción toma’l control, y
muchas veces, acabamos actuando de forma impulsiva: devolviendo’l emburrión, aturriando
ou arrecadando griesca. Pa los estoicos, ye nese estadiu que la emoción deixa
de ser una reacción y se torna un problema, pos esta domina la razón y llévanos
a actitudes de las que podemos arrapacianos depués.
Cúmo “controlar” las emociones.
Cuando pescudamos en “controlar las emociones”, muchas
veces cuidamos qu’eso significa lluchar contra dalgu instintivu ou silvestre,
cumo si hubiese un animal feroz drentu de nós, que precisa ser amansiáu. Esta
ideya ye mui común y extendida, mas pa los estoicos, esta nun representa lo que
rialmente acontez. Según estos, las emociones nun son fuerzas irracionales que ruchan
de la nada, ni precisan ser reprimidas ou contadas. Pol contrariu, estas son el
resultáu directu de cumo pensamos y valoramos las condiciones del nuesu
alredor.
Ye importante remembrar que la emoción pa los estoicos
nun ye solo una reacción involuntaria. El movimientu inicial – esa sorpresa ou
l’aceleración del corazón delantre de dalgu que nos sorprende- ye solo
l’escomienzu. La verdadeira emoción xurde cuando asociamos a ese movimientu, un
xuiciu, un consideración sobre lo que sucede. Siempre que sentimos una emoción,
cumo rabia, tristura ou miedu, existe una consideración por tras d’esta que lo sobriza.
Vamos pescudar nel exemplu que vimos enantes: dalguien
choca con vós, con xixa nel corredor de la escuela. D’iniciu, el sou cuerpu
reacciona automáticamente al impactu, vós siente la tensión nos músculos y quiciás
un leve incomodu. Ese ye un movimientu inicial qu’acontez d’un xeitu
involuntariu. Mas lo qu’acontez depués ye lo que rialmente importa. Ye nese
momentu que la mente escomienza valorar la situación: “¿Fúi a petu?”, “¿Esa
persona está enciscando?”, “¿Será qu’esta, está tentándome faltar al respetu?
Si vós cuida qu’el xestu tenta encismar, la rabia
rápidamente s’instala, llevando a una reacción impulsiva. Por outru llau,
tamién pué valorar la situación d’outru xeitu: “Tal vé sia un accidente”, “Pué
ser una gayola ou una priesa”.Esta crase de pensamientu aminora’l impactu
emocional, y la rabia nun se desendolca.
Ye por eso que, pa los estoicos, “controlar las
emociones” significa deprender valorar las situaciones d’un modu diferiente. Si
las emociones nacen de los pensamientos, podemos mudalas al mudar el xeitu de cumo
interpretamos lo que sucede al nuesu alredor. Asina, controlar las emociones
nun ye reprimir lo que sentimos, mas si trasformar los pensamientos que
alimentan esas emociones, usando la razón cumo empuntión.
Los estoicos acreditaban que, anque’l primer
movimientu sia inevitable, nós tenemos el poder d’actuar durgante’l xuiciu y
definir que crase d’emoción debe ruchar d’un determináu acontecimientu. A la
final, lo que rialmente importa nun ye lo que acontez, mas si que ye lo que
pensamos, sobre lo qu’acontez.
Referencias:
SÊNECA. Sobre a Ira. São
Paulo: Montecristo Editora, 2018.
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