SENECA: CARTA 19: SOBRE MATERIALISMU Y EL RETIRU

 


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Carta 19:  Sobre Materialismu y el Retiru.
Nesta carta, Séneca alértanos sobre la verdadeira amistá, y a mayores amuestra los riesgos de la ganancia.
Séneca diz que debemos escoyer los nuesos amigos ensin pescudar nos beneficios que diremos recebir d’estos, ou que les daremos: “ye un error escoyer el sou amigu na practicasa o una mesa comedor. L’infortuniu más grave pa un home ocupáu que ye domináu pola suas posesiones ye cuandu cuida que los homes son los sous amigos pol sou valor, y nun ye amigu d’estos, porque considera que los sous favores conquistan amigos, mas rialmente cuantu más le deben, más le odian. Una deuda insignificante tórna a un home deudor, en fácele ñemigu.
Acaba la carta a mayores con una cita d’Epicuro: “Vós debe considerar curiosamente con quien debe comer y beber, y tamién, lo que vos debe comer y beber, pos una comida de carnes ensin la compaña d’un amigu ye cumo la vida d’un llión ou un llobu”.
La carta ye una llamada pa una vida menos materialista y más introspectiva, donde la verdadeira riqueza reside na paz interna y nas relaciones fieles.
XIX. Sobre materialismu y el retiru.
Salutaciones de Séneca a Lucilio.
1. Brinco de gayola siempre que recibu las suas cartas, enllénanme d’esperanza, nun son meros aberruntos sobre vós, mas son garantías reales. ¿Y ruego que continue neste caminu, pos nun hai meyor favor lo que se pueda facer a un amigu, aquello que se faga pal propiu bien? Si posibremente, va retirándose a unos poucos de tolos negocios de lo que fá vós, nun puedo facer esto, allóñate d’una vé, anque sia perdiendo. Yá gastamos abondo del nuesu tiempo; vamos a ser ancianos, escomenzamos atropar los atropos.
2. Ciertamente, nun hay nada nesto que los homes puedan codiciar. Pasamos las nuesas vidas n’alta mar, pa que murramos nel puertu. Nun aconseyu a vós, en tentar ganar renome pol sou retiru. El retiru nun debe ser nin fardáu nin apacháu. Nun digu que debais ocultalu, nin considerar a tolos homes cumo chabetos y depués procurar asina mesmu amonase nel ociu. Al revés, busca que’l ociu sía normal, qu’el ociu, nun atraiga atención, y que nun pase talmente al sumurmuju...

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