L'UTILITARISMU Y EL CASTIGU DEL CRIMEN
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L’utilitarismu y el castigu del crimen.
¿Debemos castigar a las personas que cometen crímenes? ¿Qué pena ye l’apropiada? ¿La pena de muerte ou la tortura púbrica, cumo yera común nel siglu XVIII, ye correcta? ¿Por qué non?
Drentu de la filosofía moral, hai basicamente duas respuestas pa esas cuestiones. D’un llau tenemos la teoría retributiva, defendida por filósofos cumo Inmanuel Kant (1724-1804). Por tras d’esta ideya de la pena sirve de que la pena val pa “pagar” y restablecer la xusticia.
D’outru, tenemos la teoría utilitarista. D’alcuerdu con esa perspectiva, la pena solo se xustifica na midía en que produz resultaos sociales benéficos. Por esa razón ye considerada una teoría consecuencialista.
Vamos comparar esas duas perspectivas na práctica. Considera cumo modelu, una persona que ye presa por asesinatu. L’utilitarista diría qu’esa persona debe ser penada, pa que estando na cárcel, sia impedida de cometer nuevos crímenes. Ousia, la punición ye adecuada na midía en que traye buenas consecuencias nel futuru. Un retributista cumo Kant, por outro llau, diría que la pena debe ser aplicada porque un crimen fúi cometíu. Y hai que reparar la inxusticia pasada que se cometíu.
Polo tantu, una de las teorías xustifica la punición cumo base en probables sucesos futuros; y la outra, polo que acontez nel pasáu.
¿Porque’l’utilistarismu disiente del retrituvismu?
Cuando consideramos que una persona debe ser castigada, usamos al mesmu tiempo las duas crases de xustificaciones de las cuales falamos anteriormente. Dicimos que la xusticia debe ser xusta y eso evitará nuevos crímenes.
Por eso, l’utilitarismu facía críticas a la ideya de que una persona debe ser castigada, porque eso ye lo xustu. Pa entender el porqué, ye precisu conocer más sobre l’utilitarismu.
Esta ye una teoría moral criada por Jeremy Bentham (1748-1832) y pué ser resumida nuna ideya: lo ciertu, lo xustu, lo buenu ye lo que ofrez más felicidá ou bien estar. L’utitilitarismu ya una teoría que piensa na moralidá cumo una ferramienta pa producir la mayor felicidá posible pa tolas personas. Entós, pa saber qu’acción ye la correcta, debemos facer un cálculu de felicidá y infelicidá. Considerar cuántas personas serán felices ou tristes y cuál será la intensidá d’esos sentimientos.
Si aplicamos una lóxica punitiva se va dar lo siguiente: La punición ye un mal, pos ye sufrimientu. Pal utilitarismu nun importa si la persona comete ou non un error. El casu de la pena depende de la cantidá de felicidá qu’una sociedá pierde a causa del delitu. La pena solo debe suceder, cuando a llargu prazu se consigue más felicidá pa la sociedá, con tol sufrimientu contra la persona castigada.
Las consecuencias benéficas de la punición.
Los utilitaristas en xeneral concuerdan que la pena debe producir más bienestar social que sufrimientu. Pa amostrar eso, deben apresentar polo menos cuatro consecuencias benéficas de la punición:
En primer llugar, la punición debe fomentar confort pa las víctimas. Una persona difícilmente se sentirá segura cuando quien robóu, violóu ou asesinóu a un conocíu, permanez impune. A mayores, el sentimientu d’inxusticia pué ser consideráu una crase de sufrimientu, y asina lo tié en cuenta un utilitarista.
En segundu llugar, la prisión retira a los criminales de las caleyas. Personas que cometieron un crimen, sicasi repitan, si siguen sueltas. D’este xeitu, al prendelas, la sociedá previene que los nuevos sufrimientos sían enciscaos.
En tercer llugar, la punición tié l’efectu de convencer a las personas que nun fagan cousas erradas. El miedu de la punición pué disuadir aquellas que planían cometer crímenes. Anque eso nun suceda necesariamente, el feichu ye que se reduza las oportunidades. Cuida cumo sería la policía, si parase de prender a los latres y por un tiempu naide tema a la punición. Nun ye difícil cuidar, cual sería’l resultáu.
Na fin, un sistema de punición que fuera adecuáu, pué rehabilitar personas que ficeran cousas erradas. En Brasil, cumo modelu, más del 70% de los presos nun llegou a conseguir la enseñanza media. Ye razonable pensar que los sous crímenes tienen relación cola crase d’oportunidades que tuvieran na vida. Delantre de feichos cumo este, un utilitarista pensaría n’estratexias, cumo las usadas na Penitenciaria Central del Estáu –Unidá de Progresu, nel Paraná2-, pa rehabilitar esas personas durante la prisión a través, por exempru, del accesu a la enseñanza y a las oportunidades de trabayu. De ese xeitu, la sociedá saldría ganando, por tener un ciudadano productivu más; y mayores el presu también, por tener oportunidades de retomar la sua vida depués de la prisión.
¿Cuál ye la punición apropiada?
Teorías retributivas adoptan la ideya de que la punición debe ser “ueyu por ueyu, diente por diente”. O usía, que la punición debe ser equivalente al crimen cometíu. L’agresión debe ser penada cumo agresión, la muerte cumo la muerte.
Pa un utilitarista, el primer pasu pa saber cuál ye la punición apropiada ye tentar prever cuales son las consecuencias de las diferentes formas de punición.
Considere el siguiente escenariu. Cuida que vos debe escoyer entre dous modelos de prisión pa crímenes sobre robos. La primeira opción ye una prisión convencional, na que la persona permanez trancada, ensin reducción de pena, nin trabayu, nin educación, etc. La segunda opción ye una prisión na que todos trabayan y tiene oportunidá de concluir los sous estudios. Neste últimu casu, los presos también tienen posibilidá de tener una pena reducida por buen comportamiento y outras ventayas si amuestran estar recuperaos.
Pa saber cual ye la meyor opción, l’utilitarista buscaría identificar cual d’estas produz menos sufrimientu pa los presos y tienen mayor probabilidá de rehabilitalos. Y ese ye’l calculu que debe ser feichu pa identificar de formar correcta cumo actuar en relación a un crimen.
Referencias:
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Disponível em: https://www.gazetadopovo.com.br/justica/prisao-onde-100-dos-detentos-trabalham-e-estudam-existe-e-fica-no-brasil-0h3sil0asliz2bgm0tuzrtnf2/.
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