LAS GRIESCAS RURALES NEL NOROESTE PENINSULAR.



LAS GRIESCAS RURALES NEL NOROESTE PENINSULAR.

Anguaño, el conceptu de rural considérase acullá de lo que tié que ver colo agrícola y ganaderu. Anque etimoloxicamente, rural bien de campu, cumo entornu onde s’alcuentra.

Tamién pobracionalmente, entiéndese cumo núcleu rural aqueillas pobraciones con menos de 10000 habitantes, más hai estudios que riamente plantian lo rural, cumo aquellas llocalidades con menos de 5000 habitantes.

Lo rural, nel imaxinariu colectivu, especialmente miráu dende la ciudá, cuida que ye’l llugar onde se realizaba solamente l’actividá económica agraria, de la que sosistía la pobración rural.

Mas rialmente, nun fúi asina. Ye verdá que l’actividá agroganadera yera onde pivotaba tolas demás actividades económicas, que tamién existían no rural, que yeran de carácter artesanal, cumo el sector servicios, cumo comercios y cantinas, yeran llugares precisos p’abastecese y de regunión social.

Al píe d’esto, tamién había alredor bien de trabayadores en talleres artesanos, que suministraban de ferramientas a una llabranza tamién de producción artesana, cumo yeran los ferreiros, y proveían tamién de productos a la economía casera-familiar, cumo la panadería, alfarería, cestería, construcción…

Craramente, cuando la producción agraria fúi cadavé  más tecnoloxizada, con una maquinaria que procedía de la industria exterior, de la ciudá, muchas d’estas actividades económicas fueron arroñándose, y al igual que cadavé se precisaba de menos fuerza de trabayu pa producir productos agrarios, tamién s’entoñaban las actividades sosidiarias.

Asina, sigue existiendo, estas actividades secundarias, pero cadavé más independientes de las necesidades de la pobración agrícola-ganadera, y esto fá constituyir tamién una fuente de griesca, y va explicase.

Lo rural, está talmente afectáu en tolos movimientos d’economía mundial, pos en custiones agrícolas, los sous productos cotizan, y el resultáu d’estos escotes facen chubir ou baxar los precios de venta de los sous productos.

Tamién, anque’l númaru de trabayadores agrarios nel rural, está’n franca minoría respectu a la pobración total que vive nella, la sua presencia ye importante, pos la siente unu inmediatamente, visualmente, más nada salir pola puerta.

Sobre la calidá de vida rural, está sofriéndose muchu y, en muchas llocalidades desciend’el nivel de augua potable pa’l consumu caseru, cumo tamién la perda de la sua calidá, enllegando a tener qu’actuar los conceyos en prohibir el sou consumu, a causa del altu nivel de nitritos, con un augua cadavé más contaminada, y que pa que pueda ser consumida precisa d’un procesu y tecnoloxía de depuración cadavé más cara, con más inversión, ensin consiguir tampouco un gusto apetecedor.

Na internacionalización que se padez, que condiciona a lo rural, hai que tener bien en cuenta que dende la ciudá quieren ver un mediu ambiente rural más “idílicu” nel que se pué llegar de turista, pos tamién dende fondos europeos de la Uñión Europea, sovencionan pa fomentar actividades turísticas, hosteleras y con estas tamién relacionadas l’artesanía. Y frente a esta percepción, críase tamién conflictos, ente sectores económicos qu’están implicaos no rural, por un sitíu, las corporaciones agroindustriales cola simpatía de muchos agrícolas y las suas organizaciones; frente al sector turísticu, y el sou entornu.

A cuenta de que la presencia de lo estatal aumenta, pos unu de los mayores ingresos qu’entran no rural vienen del Estáu, especialmente de las pensiones, eso fá qu’alredor d’esti estratu social, viven muchos trabayadores, que viven de los servicios, y que conciben un mediu rural, tamién alloñau de lo agrariu, a la sua vé con intereses diferientes a esti.

Por eso, anque las griescas rurales son apenas percibías nas ciudades, pos amás son cuantitativamente non mui numerosas, pero en relación col númaru d’habitantes que viven no rural, llaman l’atención social.

Los problemas sociales que se pubrican y que demandan estas movilizaciones, yá existían con antelación, mas por cuenta de que la cresis dende’l 2008, están agudizándose, ya que las diferientes corporaciones empresariales están queriendo implantar nel campu unas instalaciones de cadavé mayor tamañu, que buscan llugares despobraos onde poder invertir pa crecer los sous capitales, que van al serviciu del consumu de las ciudades.

Nesti contextu, están saliendo diferientes lluchas sociales de diferientes componentes que muchas veces confluyen cumo outras veces s’escachan y compiten, según la implicación y características d’estos colectivos.

Los cuales, son más o menos independientes de partíos, sindicatos y organizaciones empresariales, y muchas veces tamién son tan pequenos, que resultan d’una relación interpersonal anterior, que se facen casi impermeables a nuevos miembros.

En resumen, precipalmente las movilizaciones rurales están siendo las siguientes:

Vecinales

Campusinas

Medioambientales.

Las movilizaciones vecinales, seguramente seyan las más amplias y masivas, mas tamién nas que influyen los partíos, organizaciones y sindicatos del réximen, que buscan l’oportunismu políticu, nun momentu de descontentu social.

Estas, suelen ser las demandas sanitarias, con continuas denuncias y reclamaciones particulares y locales. Agora que se está viendo bien estenu que la sanidá rural, más concretamente l’atención primaria, que ye la que está más instalada no rural, está cada vé más degradada, con menos personal sanitariu, especialmente médicos.

Onde l’asistencia personal ye cadavé menor, siendo sustituyída pola telemedicina.

Estas movilizaciones están estructurándose en plataformas y colectivos vecinales, qu’anque tienen autonomía nel sou furrulamientu, las influencias de partíos, organizaciones y sindicatos del réximen, tiene abondu caláu entre los líderes.

El descréditu de todos estos partíos, organizaciones y sindicatos queidan nel disimulu, nun se pubrican craramente.

Este ye una llucha precipalmente d’estratos populares que precisan d’una atención primaria cercana, y non tener que recorrer cadavé más kilómetros pa poder ser asistíu en consultas diurnas y n’urxencias.

-Las movilizaciones campusinas.

Historicamente, las lluchas campusinas siempre son las más remembradas, ensin contar colas xornaleras, que tienen muchu más que ver colas lluchas obreiras.

Nesti casu, de lo que se fala son de los llabradores que trabayan por cuenta propia, que tienen los sous medios de producción, anque fueran en réximen d’arrendamientu.

Anguaño, todo esto yá s’enfunguíu casi talmente, nesta situación económica, solo queidan los qu’están pensando más nas suas pensiones y n’aguantar los años que le queidan pa ser pensionista. Estos trabayadores nun tienen ya nengún plantiamientu nin d’ampliar nin de modernizar las suas explotaciones, simpremente quieren pasar el tiempo y poder ganar abondu diñeiru pa mantenese y pagar mínimos gastos.

Los que rialmente se plantían vivir nel campu, suelen ser fiyos d’estos, nun hai prácticamente naide qu’escomience nada nuevu de la nada. Estos fios que se criaron nel ambiente agrícola-ganaderu, tien el deseyu d’aprovechar una infraestructura mínima heredada, pero queida antiguada rápidamente, polo que pa poder siguir na dinámica económica de continua “modernización” tecnolóxica, talu cumo s’ufierta y s’amuestra dende las corporaciones, precisan empeñase cadavé más, y nunca consiguen pagar la deuda, yá que uñe una deuda continua pa poder siguir empeñándose pa poder siguir invirtiendo en más capital fixu.

Esta deuda colos bancos, va uñíu que tola sua xeira depende de los precios qu’imponen las corporaciones p’alimentar de recursos y material a la sua explotación, cadavé precisas de más capital variable pal funcionamientu, pa que siga rodando la producción, mas estos mesmos, directa o indirectamente están rellacionaos colas corporaciones qu’imponen los precios de los productos de la explotación pa la sua comercialización.

Polo que rialmente’l llabrador, ye más y más  un trabayador más dependiente, que solo trabaya pa producir lo que’l mercáu manda, a traviés d’estas corporaciones qu’imponen los sous contratos mercantiles y/ou los sous convenios cooperativistas.

La rialidá ye que son FALSOS AUTÓNOMOS, cumo se denominan a outros colectivos que demandan entrar nel réximen xeneral, más estos campusinos, vienen d’una cultura yá prácticamente desfeicha y muerta, heredada na que suas padres y buelos podían vender los sous productos más o menos llibremente n’alcuerdos privaos, con intermediarios particulares ou nos mercaos y ferias.

Y cumo tienen sentimientu de propiedá, de ser propietariu y nun hai nadie físicamente que le impongan unos horarios nin un salariu, la sua dinámica ye la de creyese llibres económicamente, con una producción individual, na que’l vecinu podrá cuidar la ser competencia nel mercáu, nos pastos, nel territoriu.

Con estos antecedentes y cola falta de cadavé más espacios nos que pueda realizase xeira vecinal, la llucha organizada sindicalmente e independiente de las organizaciones –“sindicatos agrarios del réximen, ya rialmente bien difícil.

Agora mesmu, las movilizaciones que facen los campusinos, que se ficieron enantes del escomienzu de la epidemia y anguaño, son empuntiadas por estas organizaciones del réxime que dalgunos d’ellos cuando naciorun, buscaban acabar colas cámaras agrarias, que yeran una alcordanza de los sindicatos verticales del franquismu, mas asumióronlu pa poder apresentase a elecciones y poder “demostrar representatividá”, pa asína negociar cola alministración.

Esas lluchas de los 70 y escomienzos de los 80, que fueron la fundación del sindicatu Uñión de Campusinos-COAG, que ruchóu de las movilizaciones economicistas de xeitu independiente, que se basaban nuna tovía vida vecinal campusina, con abonda proporción de trabayadores nesti sector. Nesos momentos, dalgúnu de los históricos remembra cumo diban polas aldeyas a explicar a la xente nas caleyas los sous problemas y represiones sufridas.

Agora mesmu, a cuenta de la sua escasez pobracional y corporativismu. Dende’l restu de la pobración miramos a los campusinos cumo extraños, nada cercanos, pos lo agrariu está cadavé más allongáu físicamente de la vida urbana, inclusive rural, pos relativamente la pobración que vive de lo agrariu ye minoritaria. Ya qu’el pesu de la alministración a traviés de pensiones y de emplegu púbricu, la construcción y el sector servicios que tamién dependen muchos d’estas mesmas pensiones, cumo son l’atención a los ancianos fá ver la problemática agraria cumo dalgo ayenu, pos nun se vive económicamente d’esto, directamente.

La participación de los partíos políticos del réxime ye puramente oportunista, dependiendo si están ou nun están drentu del gobiernu autonómicu y estatal.

LAS LLUCHAS MEDIOAMBIENTALES son una fuente constante de conflictos y desalcuentros, por eso, los partíos del réxime entran ou non nestas dependiendo de lo masivu que seya la reivindicación concreta, y los sous discursos son más o menos comprometedores según estén nos gobiernos responsables, y puedan enratalos políticamente.

Drento de las más masivas, nas que confluyen casi tolos estratos sociales, vecinales, llabradores, son los que tienen que ver cola implantación d’infraestructuras con un fuerte impactu social y económicu cumo centrales térmicas, nucleares y los sous muradales, incluido nel sou momentu las instalaciones de presas hidroeléctricas, qu’esti branu criaron polémica pol vaciamientu de los embalses, nuna pura especulación ante la chubida de los precios eléctricos, pa vender la llectricidá hidráulica a preciu de llectricidá gasística.

Nesti casu, los activistas de todu esto, suelen ser alcaldes más o menos comprometíos o colectivos vecinales que consiguen movilizar masivamente, anque temporalmente la sua existencia seya fugaz.

Las movilizaciones contra las macroinstalaciones de centrales lléctricas –solares y eólicas-, on están siendo abondo minoritarias, y nestas, los campusinos participan más o menos según les afecten directamente al aprovechamientu ganaderu de territoriu.

Las lluchas onde hai más conflictu social drento de la mesma pobración pa consiguir influir nas alministraciones, son las de la defensa de la existencia del llobu o la sua caza más o menos controlada, tamién son la reivindicaciones que siguen amostrándose ante’l peligru de la construcción de macropocilgas.

Nestas lluchas, los campusinos y las organizaciones que dicen que los representan, enfréntanse craramente contra los colectivos vecinales, que prácticamente ensin sobrizu partidista y furrulando con independencia, demandan tanto dende la ciudá, por personas lligadas a lo rural, cumo por los habitantes rurales (anque muchas veces, nun son los más activistas) quieren influir nel campu, cumo llugar habitable, agradable y de naturaleza, dalgu que los primeiros se sienten atacaos, porque toda aqueilla midía que se pueda plantiar, fá sintise enratáu, nun llibre na sua producción. Y provocan enfrentamientos mui enconáos, inclusive entre vecinos.

Pos craramente, muchos campusinos enviscaos polas organizaciones, ante la cuestión del llobu y los sous ataques, culpan a estos colectivos cumo responsables del sou arroñamientu económicu.

Ante’l problema de la macroganadería industrial, anque son infraestructuras fomentadas por capital de corporaciones folasteras; muchos campusinos siéntense molestos, envispaos polas organizaciones corporativistas contra la movilización de los colectivos y activistas que denuncian y ponen trabas a que se instalen, pos siéntense tamién atacaos, yá que cuidan que los próximos pueden ser ellos mesmos, que le fagan menguar la sua llibertá nos sous métodos de producción ante’l entornu ambiental, y finalmente, tamién provoque’l sou arroñamientu económicu.

Hai una frase qu’están repitiendo de contino los dirixentes de las organizaciones agrarias, ye la de que la pobración nun sabe lo que ye l’agricultura y esti desconocimientu del campu va conseguir acabar colos llabradores, pos esti desconocimientu del campu impedirá producir, pos las cadavé más trabas ambientales acabarían cola producción.

Estos mensaxes son rialmente muchu más repetíos que los puramente economicistas ante los baxos precios qu’imponen las corporaciones a los sous productos.

El paradigma idílicu que plantían dende la Política Agraria Común y de los fondos europeos nas sovenciones agrarias y rurales, nel que’l campusinu seya mantenedor del mediu ambiente, atopa drásticamente frente a un modelu económicu capitalista d’una producción agraria y ganadera cadavé más intensiva y industrial, qu’aborrece gran parte del territoriu, onde abundarán los animales silvestres pa que haiga cadavé más cotos de caza mayor elitista, mientras outros territorios se contaminan cadavé más de nitritos y fitosanitarios.

Comentários

Mensagens populares