LA MATERIA OU LA IDEYA, QUÉ LO LO PRIMEIRU


La filosofía en cholas: La Materia ou la Ideya, qué ye lo primeiru.
A nuesu alredor, hai oxetos y fenómenos qu’atopamos nel mundu. Unos podemos palpalos colas manos, velos colos ueyos, etc. , pesalos, midilos, etc., cumo las piedras, los árboles, los organismos vivos, l’augua y outras muchas cousas.
Todu esto lo guipamos col sobrizu de los órganos de los sentíos: la vista, l’oyíu, el tactu, l’olfatu y el gustu. Mas esisten también outra crase de fenómenos, que nun podemos midir, pesar, ver nin sentir cumo ye’l pensamientu, los deseyos y cualisquier outro fenómenu asomeyáu. Todos ellos esisten na conciencia del home.
Cumo se véi, hai oxetos y fenómenos qu’están naturaleza, cumo la materia y outros que forman la conciencia, l’espíritu.
¿Qué relación esiste entre los fenómenos materiales y los espirituales? Esta cuestión suel fuxicase na nuesa vida en cada momentu.
Uñíu a esto, trastabardiánse d’outros asuntos cumo: “¿Qué ye lo primariu, ye dicir, lo orixinariu: la naturaleza, la materia, ou l’espíritu, el pensamientu, la conciencia?”
También, plantíase d’outru xeitu: “¿Ye l’espíritu, la conciencia, lo que cria la naturaleza, la materia, ou ye la esistencia la que cría l’espíritu, la conciencia?” Estas cuestiones son las qu’arman el problema central de la filosofía.
Diferientes filósofos restolan de diferente xeitu a estas dudas.
Unos discurren de que la materia ye lo primariu, lo orixinariu, y que d’ella cria l’espíritu, la conciencia. Estos filósofos son llamados materialistas, pos arrincan de que la materia ye la base de tolo esistente.
Outros, al contrariu, afirman que la conciencia y l’espíritu son lo primariu, y que la materia y la naturaleza son lo secundariu, l’efectu, lo deriváu. Al sou criteriu, la conciencia ye anterior a la materia, y la naturaleza fui criada por un principiu espiritual. Estos filósofos son denominaos idealistas, pos consideran que tolo esistente tien por base la ideya, ye dicir, el pensamientu, l’espíritu.
Estos son los dous campos nos qu’están dividíos los filósofos: el campu de los materialistas y el de los idealistas, siempre confrontaos a lo llargu de tola hestoria de la filosofía.
Asina, los filósofos adetájanse en materialistas y idealistas según seya l’argumentu que den a este problema central de la filosofía. Mas l’estudiu y l’entendimientu del mundu, dependen, a mayores del métodu cognoscitivu que empleye unu ou outro filósofu.

Comentários

Mensagens populares