LA RELEA D'ANGUAÑO
Cumo te decía, los habitantes rurales nun fueron siempre regrengos
nin pacíficos, tamién retolicaban ante las inxusticias, y desobedecían ante los
señores feudales y depués ante los capitalistas, usando’l furtivismu y los
revulicios.
El furtivismu yera necesariu pa la vida de los trabayadores
rurales, con deficitarios recursos, pos aquello que yeran tierras del común,
cumo’l quiñón y las faceiras, podían ser aporvechadas por tolos vecinos, fueron
raboniadas pol Estau p’arrecadar recursos financieros contra las guerras,
d’ende seguiú hasta los nuesos días.
El casu de Montelarreina, que yera un pagu de Toru, tenía
usu comunitariu pa un arrecadamientu privau, dende tiempos inmemoriales, quedóu
escrebíu nos documentos medievales, mas col apañu de Mendizabal, fuí apropiau
pol exercitu i instalóu un campamentu militar, polo que los vecinos más cuitaos
de Toru, queidaron ensin este recursu de sobrizu de subsistencia. Agora, ya
lleva años de llabrau, y todu esto está cayendo y arroñandose, ye mucha
cabida lo que tien.
Siempre se diz qu’esti procesu auñador fuí más contra los faciendas
de la Ilesia, mas rialmente, lo que se privatizóu y arramplóu fueron bienes del
común pa tener fondos nas guerras coloniales del SXIX. Agora, cola Llei Montoro
cuídase que col trasfulgamientu de las entidades llocales rurales, siga esta
mesma rodera, nun momentu d’un Estau n’esnera.
Polo qu’el furtivismu nun yera más que seguir faciendo las
mesmas xeiras individuales que s’efectuaban enantes nesos terrenos pero agora añuñau,
precipalmente na caza, fuente primordial de chicha pa la familia.
Ante esto, la restola social yera individual infractora ou
llegal, comprando privativamente una parte d’esi comunal, inclusu na provincia
de Llión, lo que ficieron yera aconceyase los vecinos de l’aldea, pa mercar
esti comunal a escote, pa asina seguir col sou andorma en sociedá.
Los llevantamientos son mui desconocíos, porque craru, la prensa
de la época nun querían esperriarlos mucho noticiariamente, pero yeran mui
corrientes en iviernu, cuando más penuria había, y crecía’l descontentu, y ante
un mínimu baboríu d’una chubída del pan, ou la venta de heredades del señor que
llaboriaban los vecinos, entós empatábanse pola tarde ou noche, y atacaban la
propiedá d’esti, pidiendo xusticia, por un acceso asequible al recursu que se perdía.
La Opinión de Zamora sacóu a escomienzos del Siglu XX, la
crónica d’una zaragata en Tábara en Xañeiru, porque corría la marmuración de
que’l Marqués quería vender las suas tierras, que llaboriaban los vecinos, a
outro interesau folasteru, envede a ellos, y acabóu chiscándose la casa del
señor.
La outra manifestación rural, fuí más bien aparente, cumo yera’l
bandolerismu, que se mitificóu muchas veces, cumo la retruca rural más
importante, cercanu a los deseyos de los campusinos ante’l abusu del autorismu.
La verdá ye que los Robin Hood s’atopan en tolas lliendas de
las aldeas, conoz el casu d’un bandidu de Sayago que se llamaba’l “Mozo”,
porque se fízu lladrón de bien rapá, dicen que prometiú a sou padre que
mangaría, pero nunca mataría, y parez que lo compriú siempre.
De veras que’l bandolerismu nun arramaba nada ou mui poucu a
los cuitaos, y la violencia física sangrienta yera abondo praticada.
Ye chocante enrecordar la vida de Luis Candelas, el de la
copla, que pasóu por Zamora, según diz la historia. Yera todu un festajeiru,
que apañaba a las muyeres ricas de Madrid, y tenía una doble vida.
Nas ciudades, l’atufo social asomeyábase mucho a esto, a cumo
decía Engels, la relea, y asina sigue más o menos agora, pero ye verdá que nun ye
nin será igual talmente, porque de la historia social dalgo queida, anque l’esqueizu
prende fácilmente, y más cuando lo fomenta’l sistema, pero la xeira
organizativa y analista del partíu obreiru que trabaya col materialismu históricu
y dialécticu, suelta borras y un furmientu que yeldará.
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