L’ARQUITECTURA TRADICIONAL DALGU A VALORAR Y CONSERVAR.


La arquitectura tradicional ye una de los aspectos fundamentales de las que forma la cultura tradicional.
Como falamos noutra ocasión sobre l’abandonu que sofre l’arte, las construcciones que los difierentes poderes que ficionen a lo llargu de historia, como el prerromanicu, el románicu, el gótico, etc.
Quisiera encalcar como fai poucu tiempu, denunciábase la llastimera situación en que s’alcontraba la igresia de San Pedru la Nave, una espléndida obra del siglu VIII, qu’espunta sobre tolas del sou estilu na península. Unas condiciones calamitosas, llenas de humadades, goteras que l’estaban mancando y entorpeciendo la sua conservación pal futuru. A pesar de las muchas solicitudes feichas, estás nun estaban siendo asistidas. Alguardo que por estas feichas, tengan amañaos los repellones.
Pero podríamos dar muchas mas comparanzas de cómo l’arte sacro del poder eclesiásticu, de los poderes civiles, militares, y económicos se aborrecen ensin respeto nengunu, esqueicendolos. Naide parez reaccionar por ello.
Onque ye verdá que muchas veces se clamia, se pide, se solicita a l’alministración, y nun facen casu dalgunu, nada de nada.
L’alministración responsable de la sua conservación, los cuales cobran de los nuesos impuestos y son en teoría escoyidos pa alministrar y gobernar pal bien xeneral. Deixan fiñecer y arroñar un maraviyosu patrimoniu que fui empuntiau por orden de quienes mandaban.
Pues, si estas construcciones que se ficionen a espaldas y padecimiento de los siervos, los campesinos y los proletarios, pagando col sou sudor y los riñones la obediencia a las clases explotadoras.
Están esqueicidas por estos mismos poderes y nun tienen nengún interés en mantenelos.
Qué podemos esperar d’ellos pa que conserven tola cultura que fui creada humildemente pal serviciu de las clases oprimidas por ellos mesmos.
Pouca cousa, y desgraciadamente la profecía se cumple.
Sólo hai que ver, como están las viviendas, que se deixan cayer, fermosas casas que son aniquiladas por una Pala pa la final costruyir ellí, un horrible chalé de collorines que desentonan co la redulada.
Qué dicir de las fuentes tradicionales, mui necesarias pa los pastores y el sou ganau, como se van cayendo pieza a pieza.
Las chiriviteras, pequeiñas construcciones pa resguardiar a los chivos y al pastor del curisco y la inclemencia.
Las puentes tan necesarios y útiles feichos con llouxas, ensin cementu, “simplemente” superpuestas nun maníficu, sabiu y fundamental equilibriu.
Las paredes de las cortinas y arreñales que crean un entornu d’un enorme valor cultural y mediu ambiental, onde s’esfunde la cultura del home y la sua xeira cola naturaleza, nuna riqueza extraordinaria.
Qué dicir del Barro, del Adobe, del Tapial; de la Piedra en mosaicu que da una semeya fantástica y variada de piezas acetradas como un rompecabezas, amentada está la empizarrau, la llouxa.
Nun arrequeixemos el emplegu la madera, la terradura, la paya, frutos de la tierra y el sou cuidau.
Todo esto en unión, da un capital arrebatador, qu’inunda los nuesos sentidos y valora la sabencia que tenían los arbañiles rurales y los campesinos en facer importantes y necesarias obras con mui poucas ferramientas, colas suas manos prencipalmente.
A todo esto, tengo muchu miedu que pueda esapaicer toda este heriedu. Ya que la población rural entovía le falta mucha concencia y sensibilidá de la fortuna que s’alluga con ella, viendo lo urbanita como lo únicu que tien interesante.
De las alministraciones pouco podemos esperar, si nun se le aperta pa qu’encarie una política guardiana. Todo esto ye totalmente rentable e imprescindible pal futuru de la humanidá, como estandarte de la supervivencia humana y del aporvechamientu más respetoso de los recursos naturales.
Enseñándonos como ye una cultura inserta nel mediu ambiente, pa usala, nun estruila y pescudandu qu’el sou mantenimiento ye obligatoriu pa una vida de calidá de los sous fiyos y pa los demás descendientes de la comunidá.

Comentários

Mensagens populares