ÉTICA DE KANT: UNA ÉTICA DEL DEBER.

 


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ÉTICA DE KANT: UNA ÉTICA DEL DEBER.
William Godoy.
Inmanuel Kant (1724-1804) ye consideráu unu de los filósofos más profundos y orixinales qu’esistíu. Las suas ideyas sobre ética y metafísica on son retolicadas y influyen nel nuesu xeitu de pescudar el mundu.
El problema de la ética de Kant.
Pa entender la sua ética, ye importante considerar unu de los problemas pal que Kant procura ofrecer una respuesta, que nos lleva al siglu XVIII.
Ese fúi un periodu de contestación de las formas tradicionales de pensamientu. Las monarquías n’Europa fueron puestas en peligru cola revolución francesa y americana. La visión tradicional de la sociedá dividida en clases, fúi sustituida por una ideya d’igualdá.
A mayores, la relixón pasóu ser cuestionada pola nueva ciencia. La Biblia deixóu de ser referencia pa endilgar el mundu, y los físicos, químicos y astrónomos pasaron usar esperimentos y observaciones pa entendelu.
¿Onde Kant entra nesa historia? Los filósofos d’ese periodu pescudaban sobre lo que facería qu’una acción sía cierta ou errada, procuraban apartar la ética de la relixón. Dalgu que yá fúi feichu n’áreas cumo la física y l’astronomía. Entre esos filósofos está Kant.
Hasta entuences, la relixón definía lo que yera ciertu y lo que yera erráu. Pescudei por exemplu, nos diez mandamientos. Lo ciertu y lo erráu reflexan la voluntá de Dious. Si ye erráu matar, ye porque Dious quísoulu asina. Esa ye una ideya filosófica llamada: teoría del mandu divinu.
Por eso, muchos filósofos nun estaban satisfechos cola teoría. Por eso, buscaban un xeitu alternativu de xustificar los actos morales. Neste periodou fueron desenvueltas varias teorías con esa finalidá, que definen el debate moral hasta huei. Entre estas tenemos el contractualismu, criáu por filósofos cumo Thomas Hobbes y John Locke; l’utilitarismu, propuestu por Jeremy Bentham y Stuart Mill; y la ética del deber de Kant.
La razón defín lo que ye ciertu.
Kant acreditaba que la razón humana pué definir lo que ye ciertu ou lo que ye erráu. Por eso, defiende la existencia d’una ética universal. Equí una comparación cola física tamién ye pertinente. Esta disciplina ye capaz d’atoupar lleis universales de la naturaleza. L’atracción gravitacional ye un exemplu d’esto. Tales lleis son válidas en cualisquier llugar y tiempu. Kant aberruntaba qu’eso mesmu sería posibre cola ética. La razón pué definir lleis morales universales.
Esa ye una ideya abondo polémica, pos muchos filósofos niegan que la razón pueda dicir cumo debemos actuar. Estos afirman que la razón tié un papel apenas instrumental na acción humana. Hume, por exemplu, afirmóu que “la razón ye y debe ser escravina de las pasiones”.
La teoría de Hume ye fácil d’endilgar. Atalanta que tié’l deseyu de tonase nun gran médicu. Pa satisfacer el sou deseyu, decide comprar un billete ensin vuelta pa una isla desierta. Si compartiese con dalguien los sous planos, ciertamente esa persona diría que solo pué estar lloucu. Pos nun tié sentíu dir a una isla desierta pa tornase médicu. Trátase d’un plan irracional.
Agora considera qu’el sou deseyu ye vivir nuna isla desierta y vós compra un billete ensin vuelta. Nese casu, nun hai nada d’irracional nel xeitu qu’atoupóu pa satisfacer el sou deseyu.
Por outru llau, el solo deseyu de vivir nuna isla desierta ou en tornase médicu nun ye racional ou irracional. Ye solo un deseyu.
Por eso, Hume diz que la razón ye escrava de las pasiones. La razón por si solo, nun pué dicir lo que debemos ou nun facer. Esta depende siempre del deseyu. Esta sirve cumo una ferramienta pa efectuar los deseyos.
Cumo la razón comanda las acciones: l’imperativu categóricu y l’hipotéticu.
Kant disiente d’esa comprensión de la razón humana. Esta afirma que podemos actuar de duas formas. Orientanos por imperativos hipotéticos ou imperativos categóricos.
Los conceptos parecen asustadores mas tamién son simples d’entender.
Imperativu ye una orden. Polo que pa Kant, la razón nos ordena cumo actuar d’un xeitu ou outro.
Esas órdenes son de dous crases: hipotéticas ou categóricas.
Ordenes hipotéticas suceden cuando la razón está al serviciu de los deseyos. Suponga que vós quier llegar a la escuela a una hora, entós la razón te dirá que te llevantes prontu y chubas al autobús, y asina, nun dir caminando.
Imperativos hipotéticos tien la siguiente estructura: si quier A, entós fá B. Vós nun precisa necesariamente facer B. Debe facer eso solo na hipótesis de querer A. Cumo debe guipar, al siguir ordenes hipotéticas, estamos usando la razón instrumental.
Ordenes categóricas, por outru llau, ocurren cuando la razón determina cumo debemos actuar ensin referencia a los deseyos. Si actúo con base a la regla “sobrizou a una persona que lo precisa”, por exemplu; estoi faciendo esa acción, nun porque seya el miu deseyu. Fágo eso, porque ye la cousa más certera a facer.
Esa ye una orden categórica porque nun tié condiciones. Ella debe ser feicha y pronto.
Entós, pa Kant la razón pué determinar cumo debemos actuar ensin referencia de los deseyos. Cumo vós ya debe tener concluido, actuamos en base a la razón cuando siguimos reglas morales, cumo “ayudar a las personas” ou “nun mentir”.
Deber y inclinación.
Hasta agora, tenemos el siguiente resume de la ética de Kant. Podemos actuar en base a los nuesos deseyos (él llama a eso, inclinaciones); ou en base a la razón. Nel primer casu sucede cuandu facemos dalgu que deseyamos; nel segundu casu, facemos dalgu, cuandu ye’l nuesu deber moral. En resume, podemos actuar en base al deber ou en base a la inclinación.
Esa teoría de Kant lleva a dalgunas consecuencias contraintuitivas. Aberrunta qu’atoupa una persona na calzada que sofre un ataque cardiacu. Vós siente compasión por una persona, y nel intre llama a un serviciu d’emerxencia médica. Neste casu, vós actúa en base a una inclinación.
Agora pescuda un exemplu un poucu diferiente. Suponga que vós ye una persona fría, que nun siente compasión nesta crase de situación. Por eso, decide llamar del mesmu xeitu pal serviciu d’emerxencia porque ye’l nuesu deber socorrer a personas necesitadas. Neste postreiru casu, en definitiva el motivu de la sua acción fúi el deber moral.
Naturalmente diríamos que las duas personas actuarían correctamente. Entretanto, Kant fá una distinción nestos casus. Nel primer casu, Kant nun afirma que sía erráu actuar en base a una inclinación pos eso, ye lo que facemos tol tiempo; mas considera que nun debemos recibir méritu por facelu asina. Diz qu’una acción motivada por inclinación nun tié valor moral, nengunu.
Hasta los animales sobrizan a outros animales ou personas por inclinación. Vós yá sabe las historias de perricos qu’adoptan a misinos recién nacidos ensin madre, ou qu’ampara cola sua vida al sou propiu dueñu. Anque bonitas y llamativas, estas acciones son motivadas por inclinación y nun tienen valor moral.
Por tanto, pa Kant solo tié valor moral aqueillas acciones que son practicadas porque eso ye’l nuesu deber. Cabe agora entender cumo esto determina lo que ye nuesu deber de facer ou non.
Ye esa la razón polo que la ética de Kant ye llamada “ética del deber”. Facer una cousa cierta ye actuar en base a reglas morales (imperativos categóricos) porque eso ye acertáu facer. Cuando sobrizu a una persona necesitada, ye porque ese ye el miu deber, entós ye cuando la mia acción tié un valor moral pa Kant.
¿Qué ye una acción correcta?
P’acabar esta apresentación de la ética de Kant, tenemos qu’entender cumo la razón defín lo que ye’l nuesu deber.
Kant apresenta unos parámetros del imperativu categóricu pa definir una acción si ye correcta ou non:
-Una acción correcta pué ser universalizada:
Esta fórmula ye la llamada llei universal. La expresión parez complicada mas, la ideya por tras ye abondo simple. Kant está afirmando q’una acción ye correcta cuando ye posibre querer qu’esta seya universalizada. Universalizar equí significa ser practicada toda por cualisquier personal, en cualisquier tiempu ou llugar.
Asina, si una acción pué ser universalizada, pué ser considerada correcta. Por outru llau, si esa acción nun pué ser universalizada, entós esta debe ser considerada incorrecta.
Vamos ver cumo se furrula esto na práctica. Cuida que nuevamente esta delantre d’una persona agonizando na caleya y agora vós nun le presta socorru. ¿Vós pué querer qu’esa acción sía universalizada? Kant diría que non, pos eventualmente precisamos de sobrizu y nun diremos querer que las personas nun ofrecen auxiliu. Entretantu, nel fondu, nun queremos tornar en práctica de nun sobrizar a personas con una necesidá nuna llei universal.
Considera outru casu. Cuida que vós está ensin diñeiru y, pa recibir un empréstitu del sou amigu, promete devolver el valor depués de dous meses. En verdá, esta promesa ye falsa, vós sabe que nun tendrá ese diñeiru pa entoces, pero on asína lo promete. Sinon, el sou amigu nun se lo prestaría.
¿Ye posibre qu’una falsa promesa se torne en llei universal? Ye fácil aberruntar que nun será llei universal. Na final, si eso se tornase nuna regla xeneral, naide confiaría más en promesas y esa práctica deixaría d’esistir.
Kant consideraba que todu ser racional debería aceptar la ideya de que una acción solo ye correcta cuando pué ser universalizada. Si se reconociera qu’una acción cumo una falsa promesa nun pué ser universalizada y afirmar que esta ye correcta, sería contradictoriu. Una persona que pensase asina nun estaría solo siendo inmoral. Se tratara d’alguien irracional.
-Una acción correcta nun trata a los seres humanos cumo cousas.
Na ética de Kant, los seres humanos son únicos, pos son seres racionales y, por eso, pueden ser autónomos. Ser autónomu, pa Kant, significa ser capá d’actuar d’alcuerdu con normas morales, actuar por deber. Eso nos diferencia d’outros animales y simples oxetos, cumo caxas ou tesouros. Pa actuar correctamente tenemos pos, que respetar esa cualidá humana.
Kant espresa eso diciendo que debemos tratar a las personas, siempre cumo un fin en si mesmas y nun solo cumo un mediu. Tratar a personas cumo un mediu significa usalas ou mandonguialas cumo facemos colas cousas.
Cuida que vós ye candidatu a alcalde y miente pa ganar la elección. Pa facer eso, está mandonguiando a las personas y impidiendo que tomen las suas decisiones por cuenta propia. Na llingua de Kant, esta tratando a las personas cumo medios pa conseguir sous oxetivos.
La escravitú na ética de Kant.
Una forma de violación crara de la fórmula de la fin en sí ye la escravitú humana. Pa Kant, esa ye una acción incorrecta porque está reduciendo a los seres humanos a meros oxetos.
Con eso, Kant nun quier dicir que nunca debemos tratar a las personas cumo mediu. D’este xeitu, en todu momentu, estamos usando a las personas pa satisfacer los nuesos deseyos. Cuando almorzamos, por exemplu, estamos usando’l trabayu de camareru, del cocineru y outras personas. Nun hai nada d’erroneo nesto, ya que l’autonomía d’esas personas están siendo respetáu. Si pagu polos servicios y esas personas aceptan el trueque, entós estoi tratándolas nun solo cumo un mediu, sinon tamién con una fin, en sí mesmu, tamién.
Lo mesmu nun pué ser dichu d’un trabayu escravu, por exemplu. Neste casu, las personas son reducidas a cousas y la sua autonomía ye craramente dispreciada.
Resumen.
La ética de Kant ye abondo complexa, pos combina una serie de conceptos que se relacionan entre si. Este resumen retoma y conecta dalgunas d’esas ideyas:
Kant quería xustificar la ética ensin referencia a la relixón.
Acredita que la razón tié un papel fundamental pa la ética, pos ye esta quien determina cumo debemos actuar.
La ética de Kant afirma que las acciones tié un valor moral cuando actuamos motivados pol deber. Cuando facemos lo que ye ciertu porque eso ye ciertu.
Lo que ye una acción correcta ou incorrecta ye definida polas fórmulas del imperativu categóricu.
La fórmula de la llei universal diz que las acciones correctas son aqueillas que pueden ser universalizadas.
La fórmula de la fin en si mesmu, diz que debemos tratar a las personas cumo seres humanos, nun como cousas, respetando la sua autonomía.
Referencias
Sandel, Michael. Justiça: O que é fazer a coisa certa. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 2015.
Rachel, James. Elemento de filosofia moral. AMGH: Porto Alegre, 2013.

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