EPICURU: CARTA A MENECEU

 


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Epicuru.

Carta a Meneceu.

(Sobre la felecedá)

1. L’Estudiu de la filosofía.

Meneceu:

Que naide dude en dedicase a la filosofía siendo mozu, nin se balde depués de vieyu, porque naide ye por demás rapá ou por demás vieyu pa alcanzar la salú espiritual. Quien afirma qu’on nun llegóu el sou momentu pa la filosofía, ou que yá pasóu, ye cumo si dixera que nunca llegóu, ou que ya pasóu’l momentu de ser feliz.

D’este xeitu, la filosofía sirve tantu de rapá cumo de mayor, pa que’l qu’enveyece sentise remozáu pola memoria agradecida de las cousas que sucedionen, y pa los rapaces poder enveyecer ensin sentir miedu de lo qu’está por vivir; ye precisu, por tanto, cudiar de las cousas que trayen felecidad, yá que, estando esta presente, tenemos todu, y ensin ella, todu queremos atopala.

Entoncias, practica y cultiva aquellos enseños que siempre te transmití, na certeza de que estas, constituyen los elementos fundamentales pa una vida felez.

2. Los diouses.

En primer llugar, considerando a la divinidá cumo un ente inmortal y bienaventuráu, cumo propón la percepción común de la divinidá, nun le atribuyas nada que seya incompatible cola sua inmortalidá, nin adecuáu pa la sua bienaventuranza; piensa nella en todu lo que ye capá de mantener la felecidá y inmortalidá.

Los diouses existen, mas ye evidente qu’el conocimientu y la imaxe que tenemos d’ellos, que se fá la mayoría de las personas, nun existe: las personas nun acostuman a preservar la noción que tienen de los diouses. Nun ye impíu quien apuntia a los diouses nos que la mayoría creye, sinon lo que se les endilga a estos, esos falsos pareceres d’esa mayoría.

Dafeichu, las proverbios populares respectu de los diouses nun se basan en nociones innatas, sinon en pareceres falsos. D’ehí la consideración de que castigan a los malos y benefician a los buenos. Fraternizaos polas suas propias vertudes, los diouses solo acoyen la convivencia colos sous semeyantes y consideran folasteiru todo lo que ye diferiente a ellos.

3. La muerte.

Acostumate a la ideya de que la muerte pa nós, nun ye nada; visto que tol bien y todu mal residen nas sensaciones, y la muerte ye precisamente la privación de las sensaciones. La crara conciencia de que la muerte nun significa nada pa nós, esto proporciona la recompensa d’una vida efímera, ensin querer acrecentar infinitamente y artificialmente’l tiempu, eliminando’l deseyu de inmortalidá.

Nun hai nada d’espantosu na vida, pa quien está perfectamente convencíu de que nun hai nada de terrible’n deixar de vivir. Ye un sansirolé quien diz que tié miedu a la muerte, nun porque la sua venida, tráigale dolor; sinon porque l’amurnia, la propia aspera. Por todo, nun nos debería alteriar cuando nun está presente. Nun nos debería amurniar mientras s’está asperando.

Entuences, no más terrible de tolos males, la muerte nun representa nada pa nós, mismamente porque, cuando estamos vivos, ye la muerte la que nun amuestra. Al contrariu, cuando la muerte se presona; nós semos, los que nun estamos.

La muerte, por tanto, nun ye nada, nin pa los vivos, nin pa los muertos, yá que p’ambos esta nun existe; nun ye nada, pos nun naide está pa cuciar.

 

Mentrestanto, la mayoría de la xente agora esfúngase de la muerte cumo si fuera´l mayor de los males, mientras outros l’ansian, cumo esbarrión de los males de la vida.

El sabiu, empagu, nin quier vivir, nin trema deixar de vivir. Vivir nun ye un fardu y nun vivir nun ye un mal.

4- Saber vivir.

Asina cumo s’opta pola comida más sabrosa y non pola más abundante. Del mesmu xeitu, apáñase los dulces frutos d’un tiempu bien vivíu, por breve que seya.

Cualisquiera qu’aconseya a los rapaces que vivan bien y a los vieyos que muerran bien, este nun ye más que un fatu, nun solo polo agradable de la vida p’ambos, sinon porque tienen exactamente’l mesmu curiáu de vivir honestamente, cumo’n diñala honestamente.

Mas pior ye’l que diz: buenu sería nun nacer, mas una vé nacíu, traspasar lo más depriesa posibre las puertas del Hades.

Si diz esto con plenu convencimientu, ¿porque nun marcha d’esta vida? Ye llibre pa facelu, si rialmente ye la sua intención. Mas si lo dixo n’arigüela, fui una verdulaga en parlar de cousas, que las llerias nun acullen.

Nun debemos esqueicer qu’el futuru nun ye talmente nuesu, nin talmente ayenu. Pos nun debemos esforzanos aspéralu, cumo s’estuviera pa llegar deseguida, con toda certeza; nin impacientanos, cumo sinon fuera a llegar nunca.

5. Alancos y paz d’espíritu.

Consideremos tamién qu’entre los alancos, están los que son naturales y los que son atropos. Entre los naturales, hai unos que son necesarios y outros, solo naturales. Entre los necesarios, hai dalgunos que son fundamentales pa la felecidá, outros, pal bienestar corporal, outros, solo para la propia vida. Y el conocimientu seguru de las ansias lleva a orientar toda escoya y toda fura a favor de la serenidá del espíritu, vistu cumo una finalidá d’una vida feliz. En razón d’esa fin practicamos todas las nuesas acciones, p’apartanos del dolor y del miedu.

Una vé qu’apañamos este estáu, toda tempestá de la ánima aplácase, y el ser vivu, nun teniendo que buscar dalgu que le falta, nun precisa procurar outras cousas pa la ánima nin pal cuerpu. Está safisfechu.

Dafeichu, solo sentimos necesidá de placer cuando sofrimos la sua ausencia; al contrariu, cuando nun sofrimos, esa necesidá nun se siente.

6. El placer.

Por eso, dicimos q’el placer ye’l prencipiu y la fin d’una vida felez. N’efectu, identificamos el bien primeiru y inherente al ser humanu, en razón de lo que na práctica escoyemos ou furamos, y asina escoyemos aquel bien que parez distinguir entre goce y el dolor.

Entre’l goce y’l nuesu bien primeiru y innatu, nun escoyemos de cualisquier xeitu. Hai momentos qu’evitamos muchos placeres, cuando la mayoría de las veces producen efectos desagradables. A mayores, tamién escoyemos muchos sofrimientos con preferencia a los placeres, si un placer mayor vien depués d’aguantar esos dolores muchu tiempu.

Por tantu, todu placer forma un bien pola sua propia naturaleza; del mesmu xeitu, non todos son escoyíos. Asina mesmu, todo dolor ye malu, mas non todu tien d’evitase. Ye apropiáu, polo tantu, estimar tolos placeres y sofrimientos en base al criteriu de los beneficios y los daños, porque hai ocasiones nos que un bien tórnase en mal, y outras veces el mal nun bien.

 

7. La Simplicidá.

Entovía, consideramos a la autosuficiencia cumo un gran activu; nun ye que debamos conformanos con pouco; mas bien contentanos con ese pouco si nun tenemos muchu. Estoi honradamente convencíu de que gustan meyor de labundancia, los que menos depende d’esta. Tolo natural ye fácil de conseguir, difícil ye todu lo que ye un achiperre.

Los alimentos más simpres ofrecen el mesmu placer que los deleites más saboriaos, siempre que se quite’l dolor provocáu pola falta: pan y augua producen el placer más profundu, cuando son comíos por quien los necesita.

Acostúmase a las cousas simpres, a un xeitu de vida nada suntuosu, nun solo ye comeniente pa la salú, cumo tamién facilita a los homes los medios pa enfrentase valientemente a las cuitas de la vida. Mientras nas épocas en que conseguimos llevar una existencia rica, influye’l nuesu ánimu pa aprovechala meyor, pos tamién nos apriguera pa enfrentanos ensin temor a las visicitudes de la suerte.

8. Templanza y Prudencia.

Entuences, cuando dicimos que la fin última ye’l placer, nun nos referimos a los placeres de los intemperantes ou los que consisten nel gozu de los sentíos, cumo cuidan ciertas personas qu’ignoran el nuesu pensamientu, ou nun están conformes con este, ou interprétanlu erroneamente. Mas el placer ye l’ausencia de sofrimientos físicos y de la señardá de la ánima.

Nun son, pos bebidas nin banquetes continuos, nin la posesión de muyeres y rapaces, nin el sabor de los peces ou de las otras delicias d’una mesa farta, lo que fá una vida dulce, sinon una oservación curiosa que pescude las causas de toda escoya y de toda apuntia, que chaculle los pareceres falsos en vertudes. Esta ye lo que los enseña que nun existe una vida gayola ensin prudenza, belleza nin xusticia, y que nun existe prudenza, belleza nin xusticia ensin felecidá.

Porque las vertudes están intimamente empatadas a la felecidá, y la felecidá va uñida a estas.

9. El Sabiu.

 Nel tou parecer: ¿pué existir dalguien más gayoleiru qu’el sabiu, que tié una moral venerada a los diouses, qué se comporta de xeitu completamente indiferente de cara a la muerte, qué entiende la finalidá de la naturaleza, qu’aprecia qu’el bien supremu está nas cousas simpres y fáciles d’apañar, y que el mal supremu ou dura poucu, ou solo nos causa sofrimientos leves, qué niega la fin, amostráu por dalgunos cumo el siñor del todu, ya que las cousas acontecen ou por necesidá, ou por casualidá ou pola nuesa llibre voluntá, polo que nos pué acompañar la censura y la alabanza?

Mas vale aceptar el mitu de los diouses, que ser escravu del destinu de los naturalistas: el mitu polo menos ofrez la esperanza de perdón de los diouses, a través de las deferencias que les prestamos, sabedor qu’el destinu ye implacable.

Entendiendo que la suerte nun ye una divinidá, cumo la mayoría de las personas acredita (pos nengún dious fá nada al azar), nin dalgu inciertu. El sabiu nun cuida qu’estos suministren a los homes nengún bien ou nengún mal que seya fundamental pa una vida contenta, nin tampoucu pueda ruchar l’iniciu de grandes bienes nin de grandes males. Al sou xeitu de ver, ye preferible ser cuitáu y sabiu qu’agraciáu y fatu. Na práctica, ye meyor qu’un buen plan nun llegue a buena fin, qu’un proyectu malu llegue a éxitu.

10. La Meditación.

Aberrunta, pos, todas esas cousas y outras muchas asemeyadas, dia y noche, contigu mesmu y colos tous semeyantes, y asina nunca más te sentirás remontáu, nin espiertu, nin dormíu; mas vivirás cumo un dious entre los homes. Porque nun s’asemeya absolutamente a un mortal, l’home que vive entre bienes inmortales.

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