LA LLINGUA NA ESTRUCTURA SOCIAL
Ye una pena que muchos de vós, nun veyais la
sección de Furmientu na TV8, en Magazine Zamora.
Y por desgracia, nun podais velo repetíu por
interné, yá que nun lo ponen na rede.
Pero, simplemente dicivos que la ponencia que
fizou Juan Carlos Glez Ferrero, fui mayistral, educativa, concienciadora y con
grandes valores morales, éticos y políticos.
Nel sou esperpejamientu, usa medios
audiovisuales, con semeyas, tabras y mapas, diú esclariau esquema, senciellu y
bien entendible de lo que ye’l llionés.
Escastando esta definición, deixóu estenísimu
la diferiencia entre dialectu y llingua, y cumo, y porqué el llionés estaba y
está discriminau y dispreciau a traviés de falancias.
Siéntome talmente identificau nos sous
razonamientos, en dalgo que yá va tiempu, que yá dicía y veréis escribíu por
ende.
En definitiva, el llionés está arredau por
cuestiones sociales, de estructura socioeconómica, fundamentalmente porque ye
una variedá llingüistica de los “humildes”, por eso nun la consideran llingua,
sinon una purrela de dialectu, políticamente.
Espetaste bien camperu, cumo se definía de
“Lenguas Europeas” y a los d’África, cumo los “dialectos africanos”.
Asina, plantias ensin arrodiar, qu’el
asturllionés nun está abarsau d’afectu social por cuestiones “nacionalistas”,
rexonalistas”, castellanistas” ou “españolistas”…
Y esto sigue asina, enantes y agora, porque
hai unas razones ideolóxicas son efectos d’una base socioeconómica.
Esta ideoloxía favores a unas llinguas
escontra d’outras variedades llingüisticas cumo l’asturllionés.
Pos craramente, los campusinos trasfulgaronse,
pero las crases sociales non, y nunca siento, por exemplu, al presidente de la
CEOE provincial, nin al presidente de la Cámara de Comerciu provincial, nin al
altu cargu del colexu d’abogaos, etc, explicase n’asturllionés.
Y craru, las alministraciones instituciones d’anguañu
(l’Estau) nun defienden las variedades llingüisticas de los trabayadores, sinon
la llingua qu’usa la burguesía (que ye l’estratu qu’influye más directamente
sobre él), colo que, colas ferramientas educativas cumo ye l’escuela, fomentan
y fomentaron la vergoña del asturllionés nel puebru.
Un modelu bien aparente y estenu, que se puede
oservar, ye’l catalán, cumo siguiú viviendo en “meyores” condiciones qu’el
restu, porque yera llingua falada y escrita pola “alta” burguesía, sinon me
confundo. Colo que yera una llingua con ciertu rangu.
Y por eso mesmu, ideoloxicamente, nun influyóu
nin influye tan duramente modorramente entre las crases populares.
Pos anque digan que non, la sociedá esta dividida
en crases sociales con distintos poderes y xixas.
Comentários