LA CULTURA LLOBERA PASADA Y ANGUAÑO.





La cultura llobera na provincia de Zamora, rialmente na península fuimos de las poucas zonas onde se preservóu, más concretamente nas comarcas de Alba, Aliste, Carbayeda y Senabria, pero especialmente na Sierra “Sierra de la Culebra”.

La verdá ye que hai cantidá de historias y cultura alredor del llobu, cumo se diz nas dalgunas aldeas.

D’ende, extendíase también los llobos al Nordeste Trasmontano.

Mas esta conservación, también se debiú a que nun se fundó na nuesa provincia un organismo franquista que pagaba por cazar y matar “alimañas”, cumo n’outras provincias.

Pero, outro punto a favor de los llobos, yera l’almiración que sentía por un ñemigu cruel cumo yera l’alipende llobu.

Yeran lluchadores engarraos y con sidia, pero qu’a mayores se resquiciaban mutuamente.

Los homes tremaban, y querían escarducialos, por cerute a ser atacaos, anque, nun había nengúna prueba que lo certificara. Pero, yera un animal fechiceru, qu’había que respetar, pos yera necesariu pa la convivencia humana y natural.

Por eso, también seguramente la caza del llobu nunca masiva, sinon más bien puntual, pos nun se usaban casi garduñeiras. Estas yeran fonadas por tola pobración, pos el monte estaba siempre muy habitau y la xenti vivía d’él. Había mucha medrana, que pudieran atropar a caminantes, y qu’estroncara la caza d’outras especies que si yeran necesarias pa comer. Pos estenamente, estos cepos yeran mui grandes y peligrosas.

Los campusinos, más concretamente los pastores, siempre estuvieron en griesca escontra d’esti, mui llistu y qu’amagaba el sustentu familiar, y mas cuando yeran piaras de poucas oveyas, que con cualquier mínima pérdida, causaba mucho más pesar.

Había diversos medios pa cazar llobos, cumo yeran los cousos, que se facían en sendeiros polos que se sabía que siempre pasaba’l llobu. Estos fueyos estaban tapaos con una puerta rodante o terradura, y en cuantis pisaban, cayían.

Outras veces, usábase una corraliza qu’aporvecha una resgalguina mui empinada y mui aconchegada, que resbalaba’l llobu, y cayía, y nun podía escapar nin pol laderu nin por cima de la parede que la arrodiaba, pos yera mui alta.

Outras veces, yeran los "ojeos", estos yerán más una fiesta que nada, nel que s’arrequedaban los habitantes de varias aldeas y mientras unos facían afuyir a los animales, outran na aspera, disparaba. Y depués de todo esto, a celebralo, meyor si apañaban al llobu. Solía ser pouco eficaz, pos cola rempungina, que s’aprigueraba, con tanto personal, el llobu chorriaba entre la foresta, y nun lo cazaban.

Eso si, las salidas de caza, con menos personas, yera más fácil atropalu.

Asina, cuando se cazaba un llobu, yera toda una gayola, pasiandolu polos alredores, amostrándolu pubricamente, y pidiendo colación a quien lo vía. Yera una procesión en toda regla, y pa que nun cheirase a pochu, después d’unos días muertu, lo que se facía yera abrilu y apañales los bofes, metiendo paya, cosiéndolu posteriormente.

Muchas veces diba’l llobu muertu, pilungau polas patas, mirando p’arriba, nun palancón, llevau entre dous personas, d’un llugar a outro.

Yera rialmente, toda una exorcización d’una figura tremada y odiada.

Había responsos pa atopar la oveya perdida ou cazada, también se construyía muchos corrales de piedra, bien alta pa que nun entrara, ou unas cañizas bien seguras.

El canelu yera y ye fundamental, pos nun solamente guía a las oveyas, eso la facen los de pastoriar, outros dedícanse defender a la peara de cualquier amenazara, estos últimos son los mastines, unos animales grandísimos, fuertes con carlancas nel cuellu, pa que nun pudieran ser mordíos pol llobu, y con unos colores bien rimbombantes, escoyíos pa que las oveyas nun los confundieran col llobu.

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